Monday, March 5, 2012

Marilah yang Berbeban Berat

Renungan - Matius 11:25-30
Marilah kepadaKu, semua yang letih lesu dan berbeban berat, Aku akan memberi kelegaan kepadamu. (Matius 11:28)



Anak-anak kecil Malaysia memikul beg yang bagai batu besar ke sekolah. "Cikgu saya kata semua buku ini diperlukan dan harus dibawa ke sekolah. Jadi saya mesti membawa beg yang besar ini ke sekolah, " kata seorang anak. "Aduh! Bagaimana kamu menaiki tangga dengan beg yang begini berat?" kata saya. "Entahlah tapi saya Mr Incredible," jawab anak-anak kecil. Bayangkan anak-anak ini memikul beg ebrat ini sewaktu menaiki tangga hingga ke tingkat tiga.


Syukurlah Tuhan tidak memanggil kita memikul semua beban untuk setahun atau sebulan. Seandainya Tuhan menyuruh kita menanggung beban sebulan atau setahun, pasti kita tersungkur di bawah keberatanNya dan tak tertahan rembesan air mata. Bayangkan, kita akan menjadi seperti kanak-kanak Malaysia yang begitu lelah dan terpaksa menghadapi cabaran harian serta memikul beban setahun! Beban hidup ini pelbagai jenis, kita perlukan belas kasihan Tuhan dan kekuatan-Nya untuk merempuh setiap hari.


Adakah anda kadangkala mengeluh apabila terdapat banyak assignment untuk disiapkan, banyak ujian yang menanti, tetapi masalah yang tidak dijangka sering datang seperti masalah keluarga, coursemates, kawan-kawan dan sebagainya?? Seringkah anda menitis air mata kerana masalah-masalah ini?? Jangan memikul beban itu kerana Tuhan bersabda, "Marilah yang berbeban berat..." Berdoalah agar Tuhan memberi anda kelegaan. Bayangkan.... BAGAIMANA KITA DAPAT BERJALAN DENGAN BAIK JIKA ADA SEBIJI BATU BESAR TERIKAT PADA BAHU ATAU LEHER KITA SEWAKTU BERJALAN. BEBAN BERAT INI BOLEH MENJADI BATU SANDUNGAN DAN IKATAN YANG MENGHALANGI PERTUMBUHAN IMAN DALAM KEHIDUPAN KITA.

Doa Joseph Bayly boleh dijadikan doa kita:

Tuhan Yesus
hamba  Engkau
Martin Luther
berkata dia hanya ada 2 hari
di kalendarnya
"hari ini" dan
"hari itu" (Hari kedatangan Tuhan)
saya juga ingin begitu
hidup untuk hari ini
dan hari itu sahaja




Thought it's good to reflect on this pic. "Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest." Rest in the arms of God. Hide under His wings =)


Pic taken from Sis Kim Cheng's profile.




Song: YESUS AKU PERCAYA


Di TanganMu ini janjiku
Segnap hidupku untukMu
Kau mengatur jalan hidupku 
Ku milikMu selamanya

Yesus aku .. percaya…
Yesus aku .. milikMu…
Kuhidup karenaMu
Dan hanya untukMu 
selamanya…

kemanapun kubersamaMu
lewat suka dan duka
kukan hidup dalam jalanMu
dalam janjiMu selamanya…

No comments:

Post a Comment

sausage(s)