Thursday, September 22, 2011

Menyembuhkan luka-luka batin

Saya percaya di universiti, kita akan mengalami segalanya - kemanisan dan kepahitan hidup adalah sebahagian daripada apa yang kita perlu lalui tetapi apakah kita mampu melalui semua ini?? Bila kita mengalami kemanisan dalam hidup ini, ah..apa yang perlu dirisaukan ya? Namun begitu, apabila kita perlu melalui saat-saat yang sukar dalam hidup kita..apakah yang memampukan kita? Bacalah buku ini - kuasa Yesus Kristus yang dapat mengubah kehidupan anda.





Kesepian? 

Yohanes 16:32 {Namun Aku tidak seorang diri, sebab Bapa menyertai Aku.} Yesus tahu arti penghiburan walaupun sedang menghadapi kesendirian kerana ditinggalkan. 

- Datang kepada Tuhan
- Hubungi sahabat seiman


Merasa takut? 

"Jangan mengambil risiko apa pun. Hidup ini menakutkan dan engkau akan terluka."
Apakah saya bersedia mengambil risiko tentang apa yang saya miliki sekarang sebab saya percaya bahawa Allah akan memenuhi segala kebutuhan saya hari esok?

"Jika kita memiliki satu kata untuk menjelaskan keadaan masyarakat kita, barangkali kata yang tepat ialah KHUATIR."

Lukas 12:22-30



Rasa Rendah Diri?

Tidak seorang pun anak dilahirkan dengan harga diri yang rendah. Anak-anak yang memiliki inferioritas kompleks mendapatkannya dari suatu tempat dan dari orang lain. 

Bergumul dengan perasaan bersalah?

Berusaha untuk hidup kudus agak mirip dengan bermain papan jungkit. Anda duduk setimbang pada suatu isi dan kemudian anda tahu bahwa papan itu mungkin terangkat naik!

Jika anda menganggap bahawa kerana anda telah mengecewakan Allah satu kali dan mungkin lebih dari satu kali di masa lampau, Ia tidak akan pernah memakai anda di masa depan, anda sedang membatasi Allah. 

Frustasi?

Sebagai seorang perfeksionis, anda tidak pernah tahu kapan anda sedang mengukur harapan-harapan Tuhan, dan kerana itu, anda tidak pernah tahu kapan anda cukup baik di hadapannya. 

Roma 8:28

Kelelahan?

Jika anda terlalu sibuk untuk menghadiri kebaktian, terlalu lelah untuk berdoa, atau terlalu asyik untuk membaca firman Tuhan, pandanglah prioritas-prioritas anda dengan cara lain.

Langkah pertama untuk mendapatkan pertolongan yang anda butuhkan, yaitu mengakuinya kepada seseorang. Yang pertama, dan terutama, mengakuinya kepada Allah.

Dianiaya?

Saya tahu saya dapat membalas dendam secara langsung atau berdoa. Saya pilih berdoa. 

Mengetahui rencana Allah adalah suatu hal, tetapi melakukan rencana Tuhan di hadapan orang-orang yang menentang anda merupakan hal lain lagi! 

Yesaya 54:17
Mat 5:10-12

No comments:

Post a Comment

sausage(s)